Przejdź do treści Przejdź do wyszukiwarki

Gmina Tuczno
  • Logo Biuletyn Informacji Publicznej

Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie alarmów i komunikatów ostrzegawczych

  • 19 września 2025

Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji podpisał 14 maja 2025 r. rozporządzenie w sprawie alarmów i komunikatów ostrzegawczych (Dz.U. z 2025 r. poz. 645). Akt prawny został wydany na podstawie ustawy z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej.

Rozporządzenie w sposób szczegółowy reguluje kwestie związane z rodzajami alarmów, komunikatów ostrzegawczych oraz trybem ich przekazywania, a także określa zasady współpracy organów administracji publicznej w sytuacjach zagrożenia.

Najważniejsze rozwiązania wprowadzone przez rozporządzenie

Rodzaje alarmów

Przepisy przewidują dwa sposoby ogłaszania alarmów:  

- akustyczny, polegający na nadawaniu modulowanego dźwięku syreny alarmowej lub zapowiedzi słownej przez urządzenia nagłaśniające,  

- wizualny, w postaci żółtego trójkąta równobocznego (podstawą skierowanego do dołu), umieszczanego w przestrzeni publicznej lub przekazywanego innymi środkami wizualnymi.  

Jak wyglądają alarmy akustyczne?

Alarm dla ludności cywilnej: modulowany dźwięk syreny trwający trzy minuty lub trzykrotna zapowiedź słowna: „Uwaga! Uwaga! Uwaga! Ogłaszam alarm (rodzaj zagrożenia) dla (nazwa obszaru)”.

Odwołanie alarmu: również modulowany dźwięk syreny trwający trzy minuty lub analogiczny komunikat słowny: „Uwaga! Uwaga! Uwaga! Odwołuję alarm...”.

Dla jednostek ochrony przeciwpożarowej: trzykrotnie wzrastający i opadający dźwięk syreny z 30-sekundowymi przerwami, przez trzy minuty.

Alarm ćwiczebny: jednominutowy, ciągły dźwięk syreny.


Wszystkie alarmy są uzupełniane o żółty trójkąt jako sygnał wizualny.

Rodzaje komunikatów ostrzegawczych

Rozporządzenie określa cztery podstawowe rodzaje komunikatów służących ostrzeganiu ludności o zagrożeniach:  

- komunikaty Regionalnego Systemu Ostrzegania (RSO),  

- komunikaty publikowane przez redakcje dzienników i wydawców stron internetowych,  

- komunikaty nadawane przez stacje radiowe, telewizyjne oraz operatorów sieci telekomunikacyjnych,  

- komunikat ALERT RCB.  

Szczególny nacisk położono na dostępność komunikatów dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności, zgodnie z zasadami dostępności cyfrowej.  

Zadania organów administracji publicznej  

Rozporządzenie precyzuje obowiązki poszczególnych organów w zakresie przekazywania i ogłaszania alarmów i komunikatów ostrzegawczych:  

- wójt, burmistrz i prezydent miasta – przekazują alarmy i komunikaty podmiotom ochrony ludności, a także mogą wnioskować do wojewody o rozszerzenie systemu ostrzegania,  

- starosta i prezydent miasta na prawach powiatu – odpowiadają za ogłoszenie alarmów i komunikatów na obszarze powiatu, we współpracy z komendantem powiatowym/miejskim PSP,  

- wojewoda – koordynuje działania na poziomie wojewódzkim, zlecając publikację komunikatów w systemach ogólnopolskich i wnioskując o ALERT RCB,  

- minister właściwy do spraw wewnętrznych – w przypadku zagrożeń o charakterze ogólnokrajowym, kieruje żądania do nadawców medialnych oraz Rządowego Centrum Bezpieczeństwa.  

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.  

Znaczenie nowych przepisów

Przyjęte rozwiązania mają zapewnić spójny i jednolity system powiadamiania i ostrzegania ludności, który umożliwi szybkie reagowanie w przypadku wystąpienia:  

- katastrof naturalnych,  

- awarii technicznych,  

- zagrożeń dla bezpieczeństwa powszechnego i porządku publicznego.  

Dzięki standaryzacji systemu alarmowania obywatele uzyskają jasne i czytelne informacje o zagrożeniach oraz sposobach postępowania.

Treść rozporządzenia w sprawie alarmów i komunikatów ostrzegawczych dostępne TUTAJ.