Rozpoznawanie manipulacji
Wojciech Pawlak, dyrektor NASK, podkreśla, że cyberataki sieciowe to najbardziej widoczny przejaw agresji przeciwko społeczeństwu. Jednocześnie toczy się mniej widoczna, ale równie brutalna wojna dezinformacyjna, która może zaogniać bieżącą sytuację, a w dłuższej perspektywie prowadzić nawet do rewizji naszych sojuszy czy strategii rozwojowych.
– Strona bezpiecznewybory.pl ma na celu przeciwdziałanie manipulacjom żerującym na ludzkiej łatwowierności, braku wiedzy, uprzedzaniach i stereotypach. Mamy nadzieję, że zgłoszenia i rejestracja ewidentnych metod dezinformacyjnych pomogą ograniczyć ich wpływ w toczącej się debacie wyborczej – zapowiada Wojciech Pawlak.
W działania edukacyjne, informacyjne oraz rozwój serwisu bezpiecznewybory.pl zaangażowali się również partnerzy inicjatywy: Google, Meta i TikTok.
– Wielu użytkowników odwiedza Google i YouTube, by znaleźć informacje o politykach i partiach politycznych, brać udział w akcjach społecznych i wyrobić sobie opinię na temat bieżących wydarzeń. Jest to szczególnie istotne w tak kluczowym dla funkcjonowania demokracji momencie, jakim są wybory. Mamy nadzieję, że strona Bezpiecznewybory.pl przyczyni się do szerszej popularyzacji naszych zasad i procedur dotyczących zarządzania treściami, a także zasobów dostępnych dla obywateli, urzędów, kandydatów, organizacji pozarządowych i indywidualnych twórców treści politycznych, dających szersze możliwości udziału w dyskusji wyborczej – komentuje Jagoda Zakrzewska, menadżerka ds. Relacji Rządowych i Polityk Publicznych Google.
– W Meta zobowiązujemy się do ochrony wyborów na całym świecie, w tym tych nadchodzących w Polsce. W ramach naszych działań koncentrujemy się m.in. na zwiększaniu przejrzystości reklam i odpowiedzialności reklamodawców, zapewnianiu wszystkim uczestnikom debaty publicznej głosu na platformach oraz zachęcaniu społeczności do wzięcia udziału w wyborach. Kontynuujemy wysiłki na rzecz zwiększania bezpieczeństwa, inwestując w technologie chroniące naszą społeczność, a także edukujemy w zakresie najlepszych praktyk związanych z odpowiedzialnym wykorzystaniem naszych narzędzi. Dlatego z radością przyjęliśmy zaproszenie do współtworzenia bezpiecznewybory.pl – ważnej inicjatywy komunikacyjnej w kontekście nadchodzących wyborów parlamentarnych – mówi Oskar Braszczyński, Government & Social Impact Partner w Meta.
– TikTok to przestrzeń do twórczej ekspresji, na której każdy ma prawo wyrażać siebie, także w zakresie tematów społecznie istotnych, jak polityka czy wybory, choć nie zezwalamy przy tym na reklamy polityczne. Naszym głównym założeniem i zadaniem jest zapewnić, by ta przestrzeń pozostała bezpieczna i była wykorzystywana w sposób właściwy, w tym więc np. wolna od dezinformacji. W tym celu w kluczowych momentach nie tylko angażujemy własne, dodatkowe zasoby, ale również aktywnie włączamy się w działania lokalnych instytucji, jak to ma miejsce w przypadku serwisu bezpiecznewybory.pl. Cieszymy się z faktu, że możemy za jego pośrednictwem dzielić się wiedzą na temat naszych regulacji i obowiązujących w serwisie Zasad Społeczności – dodaje Jakub Olek, Head of Public Policy, TikTok CEE.
Edukacja przede wszystkim
W sieci pojawiają się nowe, coraz bardziej wyrafinowane sposoby oszustw, fałszowania treści i manipulacji. Wykorzystywane są technologie deepfake do tworzenia sfabrykowanych obrazów, filmów czy przekazów głosowych. Edukacja, przygotowująca m.in. do rozpoznawania tego rodzaju mistyfikacji, jest jednym z głównych celów portalu bezpiecznewybory.pl. W ramach edukacyjnego komponentu projektu NASK planuje zorganizować zarówno specjalne spotkania edukacyjne, jak i opracować materiały edukacyjne dla komitetów wyborczych na temat identyfikacji i przeciwdziałania cyberzagrożeniom. Wiedza w tym obszarze jest kluczowa dla ochrony debaty publicznej w czasie kampanii wyborczej.
Region Europy Środkowo-Wschodniej, między innymi ze względu na wojnę rosyjsko-ukraińską, jest szczególnie narażony m.in. na dezinformację. Według badań sfinansowanych przez Google, a przeprowadzonych we wrześniu 2022 r. przez Ipsos i Central European Digital Media Observatory (CEDMO), zarówno w skali całego regionu, jak i samej Polski w grupie osób dorosłych (18-65 lat) aż 29 proc. z badanych czuje się silnie dotkniętych dezinformacją w mediach. Średnio dotkniętych dezinformacją czuje się 57 proc. Polaków w tej grupie, a słabo jedynie 11 proc.
Incydenty cyberbezpieczeństwa i dezinformacja
Zgłoszenia incydentów cyberbezpieczeństwa i dezinformację można przekazać za pośrednictwem portalu bezpiecznewybory.pl do NASK, CERT Polska, Google, Mety i TikToka. Na stronie można też zgłosić stronę internetową do skanowania systemem Artemis rozwijanym przez CERT Polska.
Serwis bezpiecznewybory.pl to:
- Zgłaszanie incydentów
- Demaskowanie dezinformacji
- Skanowanie stron internetowych narzędziem Artemis
- Współpraca z globalnymi platformami internetowymi
- Promocja dobrych praktyk internetowych
- Kompendium wiedzy wyborczej
- Kalendarium wyborcze
- Analiza zagrożeń cyberbezpieczeństwa i dezinformacji
https://www.nask.pl/pl/aktualnosci/5231,Ruszyl-portal-bezpiecznewyborypl.html